08
نوامبر

طراحی کاتالوگ

40

طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ در جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار است. کاتالوگ در تبلیغات اهمیت بسیار بالا و نقش موثری برای توسعه برند و افزایش فروش محصول دارد. از طراحی کاتالوگ تبلیغاتی یا طراحی کاتالوگ صنعتی می توانید به عنوان یک ابزار تبلیغاتی یا بازاریاب تبلیغاتی همیشه در دسترس استفاده نمایید. به عبارت دیگر catalog نشانگر و معرف نوع شرکت یا معرفی محصول می باشد. شما می توانید. افتخار این را داریم با تجربه چند ساله و جلب رضایت مشتریان گرامی توانسته ایم اعتبار خوبی در لوح زرین خود ثبت نماییم. با یک تماس می توانید قیمت طراحی را استعلام گرفته و همچنین در مورد هزینه چاپ کاتالوگ مشاوره رایگان دریافت نمایید.

خدمات طراحی کاتالوگ

  • شناخت نیاز شما جهت طراحی کاتالوگ مناسب
  • استفاده از طرح‌های جذاب و با کیفیت برای ترغیب مشتریان شما
  • برآورده کردن سلایق و نیاز شما در معرفی محصول یا خدمات مورد نظر
  • کنترل فایل‌های اولیه شما و اطلاع رسانی جهت نیاز به رفع نواقص
  • تهیه خروجی مناسب با استاندارهای چاپی
  • ارتباط مستقیم با چاپخانه جهت سهولت در هماهنگی و دستیابی به کیفیت چاپی بالاتر
  • بهره‌گیری از نیروهای متخصص

آنچه باید در طراحی کاتالوگ خوب منظور شود:

1. خلاصه ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناساندن فعالیت ها در شروع مباحث کاتالوگ.
2. معرفی امتیازات و رتبه های تولید (استاندارد – ایزوهای موجود) و…
3. معرفی هر چه بیشتر در خصوص جدیدترین و بهترین ساخته ها و خدمات.
4. ارائه اطلاعات و راهنمایی صحیح مخاطبان با استفاده از درج مشخصات فنی – خدمات ارایه شده – قابلیت های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات متشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می با شد.
5. وجود تصاویر و متون نوشتاری در کاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم خود سرعت می بخشد.
6. کاتالوگ دید مقایسه ای به وجود می آورد. بدین صورت که مخاطب و یا مخاطبین از بین چند محصول معرفی شده به جهت مدل – کیفیت – کاربری – استحکام و از همه مهم تر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید و غیره، بتواند یکی را که با شرایط او سازگار است انتخاب و خریداری کند
7. با درج آدرس، تلفن و آدرس اینترنتی، بتواند شناخت بیشتر را برای مخاطب فراهم کند.

در طراحی کاتالوگ عموماً از تصاویر و طراحی های جذاب جهت معرفی بهتر استفاده می شود.

در ایران معمولاً به اشتباه تمامی راهنماهایی را که به صورت کتابچه و یا با کیفیت کاغذ و چاپ مناسب تهیه شده باشند را کاتالوگ مینامند و تمامی راهنماهایی را که به صورت یک برگی و یا چند لتی، که با استفاده از کاغذهای نازکتر تهیه شده باشند را بدون توجه به محتوای آن بروشور می نامند.
طراحی کاتالوگ ، مجله، بروشور اصول خاص خود را دارد. همچنین، نرم افزارهایی برای طراحی وجود دارد که به صورت پیش فرض قالب آماده کالانماها را دارد و کاربران می توانند از آنها استفاده کنند.طراحی کاتالوگنوعی از تبلیغات در عرصه تولید، تجارت و خدمات می باشد که می تواند در برقرار کردن ارتباط مستقیم و چگونگی انتقال مفاهیم و تبادل اطلاعات به مخاطب، نقش به سزایی داشته باشد.

از خلق و طراحی کاتالوگ درجهان تبلیغات مدت زیادی نمی گذرد در اواسط قرن بیستم انسان صنعتی با جامعه سرمایه داری آن زمان، لحظه ای توانست از طراحی کاتالوگ و طراحی بروشور تبلیغاتی به عنوان یک وسیله تبلیغاتی استفاده کند که دیگر ابزارها و فکرهای گذشته چون اطلاعیه ها و تراکت های تک رنگ و معرفی های حضوری و لفظی جوابگوی نیاز تولید کنندگان نبودند. به ناچار برای به وجود آوردن انگیزه، رقابت و معرفی بازار تولید و محصولات عرضه شده به بازار، اقدام به خلق شیوه نوینی از پدیده های گرافیک کردند تا ” مخاطبان ” بتوانند در فرصت مناسب و با شرح و تصاویری که در این وسیله تبلیغاتی درج شده بود با تولیدات و خدمات عرضه شده آن مرکز آشنا شوند. به وجود آمدن تنوع در تولیدات برای جامعه مصرفی و شکوفایی صنعت نو پای بعد از جنگ جهانی دوم، عرصه تبلیغات را چنان تحت تاثیر قرار داد که دیگر محصول تولید شده بدون تبلیغات وسیع، جایی در بازار آن زمان نداشت. به ناچار رفته رفته برای هدایت افکار وسیع جامعه باید چاره ای اندیشید تا با روش جدیدتری بتوان بازار موجود را از دست رقبا ربود و این امر مهم نیاز به نو آوری در عرصه گرافیک را باعث شد. طراحی کاتالوگ و ساخت آن وسیله خوبی بود تا مخاطبان بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت آشنایی بیشتر با محصولات تولید شده در وقت و زمان کمتری باشند. شناخت تولید چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی، معرفی شاخه های مختلف تولید، معرفی ساختار و مشخصات فنی از طریق متن نوشتاری، ارتباط تصویری مخاطب با محصولات و یا خدمات ارائه شده و… همه و همه از عملکردهای سنجیده کاتالوگ بود. در اوایل تنظیم ، خلق و طراحی کاتالوگ شکل آن به صورت یک برگه پشت و رو بود که بیشتر به تراکت شبیه بود ولی روی جلد آن حال و هوای پوستر داشت. در اوایل سال های ۱۹۷۰ میلادی ابعاد آن به صورت استاندارد ۳۰×۲۱ در کشور فرانسه تعریف شد. طبق این تعریف طراحی کاتالوگ ها معمولاً از دو برگ بیشتر هستند و علاوه بر بیان تصویری از متون نوشتاری جهت معرفی و جذب و هدایت مخاطبین استفاده می شود. مهمترین دلیل برای استفاده از کاتالوگ همانا قادر ساختن افراد جامعه برای شناخت تولیدات و خدمات ” بدون نیاز به واسطه ” و رویت محصولات و مطالعه آن در «فرصت مناسب» به جهت قابل ” حمل و نقل ” بودن و همچنین جایگزینی مناسب برای پوستر و دیگر موارد تبلیغاتی است.

کاتالوگ تبلیغاتی چیست

معمولا صنف های مختلف لیستی از محصولات خود که شامل ، قیمت محصول موجودی ، نام آن و یا اگر تخفیفی نسبت به آن محصول است را درج میکنند و در اختیار مردم یا عموم قرار میدهند و در واقع طراحی و چاپ کاتالوگ بخشی از تبلیغات و معرفی محصول هر شرکت بزرگ یا کوچکی میباشد.

محتوای داخل کاتالوگ :

در این راهنما بیشتر به جنبه تجاری، بازاریابی و جذب مخاطب توجه می‌شود (بر عکس بروشور که بیشتر به جزئیات و اطلاعات فنی و نحوه استفاده می‌پردازد.

معمولا محتوای درون کاتالوگ برای جذب مخاطبین یا همان مشتریان شما و جنبه های بازاریابی میپردازد و در واقع برعکس بروشور است که بیشتر به اطلاعات فنی و نحوه استفاده از آن میپردازد.

طراحی و چاپ کاتالوگ :

فضای رقابتی در طراحی و چاپ کاتالوگ بسیار بالاست و دلیل آن هم کاملا روشن است ، اهداف تبلیغاتی شرکتها در بازاریابی و فروششان نقش بسیار بالایی در جلوه ی بصری کاتالوگ آنها دارد بدون شک رنگ بندی و کیفیت کاتالوگ در بازاریابی و فروش محصولات هر صنف نقش بسزایی دارد  و همچنین قیمت طراحی کاتالوگ نقش بسزایی در راهبرد های شرکت دارد ، مدرن طرح این افتخار را دارد تا با طراحی کاتالوگ به صورت فوری ، حرفه ای ، ارزان ، همچنین با کیفیتی فوق العاده  تمامی اهداف تبلیغاتی شما را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت ارائه دهد.

شما کافی است با یک تماس از سابقه کاری متخصصین شرکت ما آگاه شوید و تجربه و خلاقیت آنها را مشاهده کنید ، بی شک شما هم همانند بسیاری از شرکت های بزرگ که سالهاست  سفارش طراحی و چاپ کاتالوگ و همچنین کلیه خدمات تبلیغاتی انها در دستان ما است مشتری ما خواهید شد.

طراحی کاتالوگ حرفه ای چگونه انجام می‌شود؟

شمایل نهایی و حس کاتالوگ می‌تواند تصمیم خرید مشتری شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این موضوع به نام تجاری و اعتبار کمپانی شما کمک خواهد کرد. کاتالوگ می‌بایست چهره‌ای باشکوه و کیفیتی بالا داشته باشد تا بتواند محصولات و خدمات شما را به شکل درست نشان دهد.

تکنیک‌های پرداخت نهایی ما شامل لمینت براق و مات، چاپ به صورت برجسته، سلفون براق یا مات ، ‌پوشش آبی یا UV، برچسب‌ زنی داغ یا استفاده از فیبر در داخل بافت کاتالوگ می‌شود. تاثیر رتگ در طراحی کاتالوگ‌ها به شدت به جلوه‌های بصری وابستگی دارند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً آن‌ها را با رنگ‌هایی شفاف و جذاب چاپ کنید. ما انواع مختلف چاپ رنگی را در اختیارتان می‌گذاریم که شامل چاپ چهار رنگی، رنگ پانتون، چاپ سیاه‌ و سفید، چاپ لعاب‌ دار و غیره می‌شود. می‌توانید تکنیک مناسب که با هدفتان سازگاری دارد را انتخاب کنید.

مراحل سفارش طراحی کاتالوگ

پیش از شروع پروژه طراحی در ابتدا باید در مورد تعداد حدودی صفحات کاتالوگ و ابعاد آن توافق نظر حاصل شود.

بر اساس تعداد صفحات، قیمت طراحی کاتالوگ محاسبه و طی یک پیش فاکتور به سفارش دهنده اعلام می گردد.

پس از تایید پیش فاکتور توسط سفارش دهنده مرحله بعدی تنظیم نحوه چیدمان تصاویر و متون است.

تا سفارش دهنده بتواند بر مبنای این ماکت اطلاعات مورد نیاز طراحی اعم از عکس ها و متن ها را در اختیار طراح قرار دهد.

سپس ۳ اتود اولیه برای طراحی جلد کاتالوگ به سفارش دهنده تحویل خواهد شد.

بر مبنای طرح جلد انتخابی، طراحی صفحات داخلی کاتالوگ ها شروع میشود و ۳ اتود اولیه برای سفارش دهنده ارسال می شود.

پس از تایید طرح های اولیه روند اجرای طراحی جلد و صفحات داخلی کاتالوگ ادامه پیدا می کند.

لازم به ذکر است که ارائه اتود ها و روند طراحی کاتالوگ تا جایی که کارفرما رضایت کامل از اجرای پروژه داشته باشد ادامه پیدا خواهد کرد.

  • ۱۰ سال آرشیو اسناد
  • تدوین بهترین ساختار طراحی کاتالوگ
  • پیشنهاد بهترین استراتژی تولید محتوا
  • طراحی توسط تیم حرفه ای
  • امکان تحویل پروژه بصورت فورس ماژور

همگی از جمله عواملی هستند که ما را در میان ده مجموعه برتر سفارش طراحی حرفه ای کاتالوگ قرار داده است.

کاتالوگ هوشمند دیجیتال

Dpaper یا همان پلتفرم کاغذ دیجیتال با تولید کاتالوگ‌های هوشمند دیجیتال که به عنوان نسل جدید کاتالوگ‌ها به حساب می‌آیند، با بهره‌مندی از ابزارهای متنوع رسانه موجب می‌گردند تا ارتباط عمیق‌تری میان برند و مشتری شکل گیرد و در نتیجه امکان فروش بالاتر را فراهم می‌سازند. همچنین با استفاده از کاتالوگ‌های هوشمند ما، هزینه‌های کسب‌وکارها پایین خواهد آمد چرا که دیگر عملاً هیچ هزینه‌ای بابت چاپ کاتالوگ‌ها پرداخت نخواهد شد و از طرفی دیگر گامی مؤثر در جهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از شیوع و انتشار بیماری‌های ویروسی نظیر کرونا برداشته می‌شود.

عکاسی صنعتی

طراحی کاتالوگ و عکاسی صنعتی دو عنصر هماهنگ در طراحی گرافیکی کاتالوگ هستند . مهم نیست که چه سبک از طراحی کاتالوگ را آغاز کرده اید، عکس محصول باید همیشه قهرمان مجله یا کاتالوگ صنعتی و تبلیغاتی باشد. یک عکس حرفه ای باید ویژگی محصول در رنگ و کیفیت را در وضوح خیره کننده و خلاقیت به بهترین حالت نشان دهد. ویژگی های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی حرفه ای ؟

  • عکاسی بصورت تک محصول
  • استفاده از پس زمینه سفید در محصولات
  • هماهنگی عکاس و طراح در رعایت کادر بندی
  • قدرتمند نشان دادن محصول
  • چیدمان خلاقانه

طراحی کاتالوگ تبلیغاتی در قیاس با طراحی بروشور تبلیغاتی

طراحی کاتالوگ تبلیغاتی یا همان طراحی کتاب چه کالانما یا طراحی راهنمای محصولات و خدمات می باشد. اصولا سفارش دهنده کار، جهت معرفی و ارائه محصول و خدمات به بازار هدف و مشتریان خود چنین سفارشی می دهد.

طراحی کاتالوگ تبلیغاتی بسیار شبیه به طراحی بروشور تبلغاتی می باشد و وجه تمایز آن با طراحی بروشور تبلیغاتی در نحوه معرفی محصولات و خدمات است، در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی مطالب به صورت فهرست وار اراده می گردد به بیان ساده تر در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی موضوع به صورت کوتاه و مختصر به سمع و نظر مخاطب می رسد ، این در حالی است که در طراحی بروشور تبلیغاتی موضوع به صورت کامل و مفصل و شفاف در اختیار مخاطب قرار می گیرد در واقع موضوعاتی که در چند سطر گذشته بیان گردید تفاوت کاتالوگ و بروشور را به وضوح مشخص می نماید، برای مثال چنانچه برای خرید یک وسیله برقی به یک فروشگاه مراجعه کنید ، فروشنده برای انتخاب آن محصول و برند مورد نظر شما چند کاتالوگ تبلیغاتی از چند برند مختلف به شما می دهد تا شما بتوانید از میان آن ها برند و مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید، این کاتالوگ ها به صورت فهرست وار محصولات برندهای مختلف را به همراه تصویر و مشخصات آن محصول به شما نشان می دهد پس از انتخاب مدل نهایی بروشوری جهت ارائه اطلاعات نهایی در اختیار شما قرار می گیرد این اطلاعات شامل مدل کامل ، شرایط نگهداری ، شرایط ضمانت و … می باشد.

در نظر داشته باشید که برای چاپ کاتالوگ تبلیغاتی با توجه به میزان استفاده بیشتر آن نسبت به بروشور تبلیغاتی باید از کاغذ با گرم بالاتر استفاده نمایید تا دوام بیشتر داشته باشد، همچنین طراحی کاتالوگ تبلیغاتی با تعداد صفحات بیشتری نسبت به طراحی بروشور تبلیغاتی انجام می گردد و همین موضوع باعث ارائه و معرفی کالاهای بیشتری در آن خواهد شد.

اما در خصوص وجه تشابهات طراحی کاتالوگ تبلیغاتی و طراحی بروشور تبلیغاتی می توان به اندازه قلم، اندازه های آن ها ، نوع صفحه آرایی نیز اشاره نمود

سبک طراحی کاتالوگ:

سبک طراحی کاتالوگ شما از موثر ترین بخش هایی است که مخاطب را درگیر می کند. آموس در طراحی کاتالوگ ابتدا حوزه ی فعالیت شما را بررسی می کند و براساس آن سبک پیشنهادی خود را  اتود می کند.سبک های مشابه میتوانند کار شما را بیش از پیش جذاب و اصولی سازد.کاتالوگ شما نشانه ی اصالت کالای شما می باشد و در این میان یک طراحی غیر اصولی می تواند تمام برنامه های شما را برای جذب مشتری از بین ببرد.

سبک های متفاوتی برای طراحی کاتالوگ وجود دارد. شما باید بسته به مخاطبتان ( جامعه هدف ) آن را تعیین کنید . به طور مثال سبک طراحی برای کودک، یک ورزشگاه و یک کارخانه بسیار متفاوت است و اگر تمام این سه جامعه را در یک قالب بگنجانیم و یک قالب برای آن در نظر بگیریم قطعا دچار مشکل خواهیم شد. این سبک در بخش های تخصصی بسیار تعیین کننده است . سبک طراحی شما ، هویت سازمانی شما را مشخص میکند و هرچه این سبک اختصاصی تر باشد ، بر اصالت شما تاکید خواهد داشت. این اصالت را در رنگ قرمز کوکاکولا ، آبی پپسی و سایر برند های مطرح خواهیم دید. برای خود سبکی متمایز ایجاد کنید و بر آن در تمام اوراق خود از کاتالوگ تا هر بخش دیگر تاکید کنید.

انواع کاتالوگ:

کاتالوگ در دو حالت کلی قابل ارائه است:

1.کاتالوگ چاپی

قدیمی ترین و رایج ترین شیوه ی ارائه ست؛ یعنی چاپ روی کاغذ.

2.کاتالوگ دیجیتال

بر روی بستر الکترونیک و اینترنت قرار می گیرد و روی نمایشگر کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و تبلت قابل مشاهده است. اگر شما برای کسب و کارتان یک وبسایت دارید حتما یک نسخه از کاتالوگ خودتان را به صورت دیجیتال روی وبسایتتان قرار دهید.

کاتالوگ و بروشور

جهت روشن تر شدن تفاوت کاربرد بروشور و کاتالوگ مثالی میزنیم: تصور کنید برای خرید یک دستگاه یخچال به یک فروشگاه لوازم خانگی مراجعه کرده اید. فروشنده در ابتدا چند کاتالوگ در اختیار شما قرار می دهد که مجموعه ای از مدل‌های گوناگون یخچال‌های تولیدی کارخانه‌های مختلف بصورت فهرست وار و معمولاً به همراه عکس و مشخصات اولیه از هر مدل ارائه شده اند.

پس از آنکه شما مدل مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کردید، در مرحله بعدی، این بروشور محصول است که با ارائه ی اطلاعات کامل و دقیق، مطالب لازم در مورد چگونگی استفاده صحیح، نگهداری، تعمیر، ضمانت‌های و … در یک کلام هر آنچه در ارتباط با آن کالا لازم است را به شما ارائه می‌دهد. با توجه به دفعات بیشتر استفاده از کاتالوگ، نسبت به بروشور ، جنس کاغذ و مقوایی که در کاتالوگ بکار برده می‌شود، باید دوام و در نتیجه گرماژ بیشتری داشته باشد.

به دلیل عدم ذکر جزئیات محصول ، کاتالوگ در بیشتر موارد حجم کمتری از لحاظ تعداد صفحات دارد. ولی معرفی موارد بیشتری (محصولات ، خدمات و …) نسبت به بروشور در آن امکان پذیر است. طراحی کاتالوگ در دیگر نکات، تشابه فراوانی با طراحی بروشور دارد. اصول و چگونگی چیدمان عناصر بصری، اندازه قلم ها، ابعاد و … در طراحی کاتالوگ تا حد زیادی مانند صفحه آرایی بروشور است، اگر چه باید توجه داشت در اغلب موارد کاتالوگ دارای حجم تصاویر بیشتری نسبت به متن موجود در آن است.
ابعاد کاتالوگ نیز تشابهاتی با بروشور دارد، ولی استفاده از قطع A4 در کاتالوگ بیشتر مرسوم است. اندازه ی تصاویر نیز مانند بروشور تابع عوامل سه گانه ای است که در بخش بروشور به آن اشاره شد.

با توجه به اهمیت جذاب بودن تصاویر در طراحی کاتالوگ ،عکس های مورد استفاده در آن، اغلب با وضوح بالا و با کیفیت خواهند بود. در حالی که در بروشور تصاویر ممکن است بصورت دیاگرام و حتی رسم دستی ارائه شوند. کاتالوگ بیشتر برای موارد اقتصادی تولید می شود و با تصویر، مخاطب را جذب می کند ولی بروشور اغلب این وظیفه را به نوشتار محول می کند. فرم بندی کاتالوگ نیز می تواند مانند بروشور دارای حالت‌های سه گانه ی یاد شده باشد.
به‌دلیل مسائل اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها در سال‌های اخیر، طراحی کاتالوگ‌هایی با ویژگی‌های بروشور و بالعکس بسیار متداول شده است . اگرچه این امر توصیه نمی شود ولی در حال حاضر تولید کاتالوگ – بروشور حجمی برابر با تولید مجموع کاتالوگ و بروشور دارد.

برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه، برای هر مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است و در این امر یکی از بهترین و کارآمد ترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی، کاتالوگ است.
کاتالوگ ‌های تبلیغاتی به صاحبان صنایع و مدیران مجموعه‌های بزرگ و کوچک این امکان را میدهد تا جزئیات مهم و جامعی را به شکلی جذاب در اختیار بیننده قرار داده و اساسا استفاده از کاتالوگ شکل انتقال اطلاعات را جذاب و خوش‌آیند تر می‌سازد