رعایت اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای سبب میشود که یک طراح مبتدی از یک طراح حرفه ای قابل تشخیص باشد؛ زیرا طراحان حرفه ای تا به موضوع اصلی احاطه نداشته باشند دست به طراحی گرافیکی کاتالوگ نمیزنند و در قدم اول شالوده آن را روی کاغذ نصب میکنند.این طرح به عنوان نمونه اولیه مد نظر قرار میگیرد و مشتری میتواند تمام نکاتی را که برای بهتر شدن طرح و معرفی محصولات مد نظر دارد با طراح در میان بگذارد، سپس طرح ترسیم شده وارد مرحله بعدی که اصلیترین بخش طراحی کاتالوگ است میشود و طراح با توجه به نیازهای مشتریان و اصولی که تولیدکننده جهت متمایز کرده محصول به وی ارائه کرده است، چیدمان تصاویر و متنها را به بهترین نحو انجام میدهد.
اگر به یک کاتالوگ خاص و متمایز نیاز دارید، با ما همراه باشید و با اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای بیشتر آشنا شوید.
اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای و برنامه ریزی
در قدم اول جهت طراحی کاتالوگ حرفه ای باید برنامهریزی وجود داشته باشد. این برنامهریزی از مرحله سفارش کاتالوگ و نیازسنجیهای مشتریان آغاز شده و تا مرحله چاپ آن ادامه پیدا میکند. طراح باید به این نکته توجه داشته باشد که در هر مرحله از کار باید چه قسمتهایی از کاتالوگ تکمیل شود و ترتیب مراحل را حفظ کند، همین امر سبب میشود که کاتالوگ نهایی از انسجام کافی برخوردار بوده و بیشترین تاثیرگذاری را روی مشتریان جهت فروش محصولات داشته باشد.یکی از نکاتی که در این مرحله از طراحی کاتالوگ باید مورد توجه قرار بگیرد، طرح روی آن است، بنابراین قبل از این که عکسهای ارائه شده توسط مشتری مورد بررسی قرار بگیرند و کلمات کلیدی جهت معرفی محصولات انتخاب شوند، طراح باید با توجه به نوع محصولات ارائه شده یک طرح خاص، جذاب و هیجان انگیز را برای صفحه روی کاتالوگ ارائه کند. این طرح باید با هدف اصلی طراحی کاتالوگ هماهنگ باشد، همچنین رنگ بندی کاتالوگ نیز هنگام انتخاب این طرح باید مورد توجه قرار بگیرد تا کاتالوگ شلوغ و به هم ریخته به نظر نرسد.
اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای و تعیین هدف
دومین نکته از اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای، تعیین هدف است. در این مرحله طراح باید به این سوالات پاسخ دهد که هدف اصلی از طراحی کاتالوگ چیست؟ آیا تولیدکننده میخواهد تنها محصولات جدید را به مشتری معرفی کند یا کاتالوگ جهت افزایش فروش محصولاتی در نظر گرفته شده که از گذشته عرضه میشوند؟ آیا تولیدکننده میخواهد چندین محصول به هم مرتبط را در قالب یک کاتالوگ معرفی کند یا محصولات ارائه شده انواع و اقسام یک کالا میباشند که در برخی ویژگیهای کلیدی از هم متمایز هستند؟به عنوان مثال در معرفی محصولات لوازم آرایشی در قالب یک کاتالوگ، ممکن است تمام محصولات یک برند به صورت دسته بندی شده به همراه قیمت معرفی شوند یا این که تنها انواع کرمهای تولید شده که شامل کرم های مرطوب کننده و کرم های سفید کننده هستند پوشش داده شده باشند.
اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای و مخاطبان اصلی
سومین اصلی که هنگام طراحی یک کاتالوگ حرفه ای باید مورد توجه قرار بگیرد، مخاطبان است. به عنوان مثال هنگام معرفی محصولات آرایشی، مخاطبان اصلی خانمها هستند و کاتالوگ باید به گونهای طراحی شود که با روح لطیف و شکننده آنها همخوانی کافی را داشته باشد.اگر در طراحی این کاتالوگها از رنگهای مهیج و تصاویر نه چندان جذاب استفاده کنید، به هیچ عنوان نمیتوانید سهم فروش محصولاتتان را افزایش دهید. زیرا رنگهای جیغ و زننده برای این گروه از مخاطبان زیاد جذاب به نظر نمیرسد و ترجیح میدهند به جای تماشای یک کاتالوگ که با رنگهای قرمز و زرد طراحی شده است، از کاتالوگهایی با طیفهای رنگی ملایم مانند صورتی، آبی و سبز روشن بازدید به عمل بیاورند.
آقایان در نقطه مقابل خانمها قرار دارد و رنگهای جیغ و هیجانی را بیشتر میپسندند، بنابراین با توجه به اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای برای معرفی یک کاتالوگ که با هدف شناساندن محصولات به این قشر خاص طراحی شده است، بهتر است از رنگهای متضاد و روشن و تیره مانند قرمز، مشکی، آبی تیره و… استفاده کنید.
اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای و بودجه در نظر گرفته شده
قبل از این که دست به قلم شوید و شالوده اصلی را برای طراحی یک کاتالوگ حرفه ای پایه ریزی کنید، باید از بودجه در نظر گرفته شده جهت طراحی مطلع شوید. زیرا برخی از برندهای سرشناس جهت کاتالوگهای تبلیغاتی هزینه بیشتری پرداخت میکنند و به همین میزان علاقهمند هستند که در نهایت یک کاتالوگ متفاوت و ویژه تحویل بگیرند.اما برخی دیگر از شرکتها صرفاً هر چند ماه یکبار یک کاتالوگ به نسبت ساده طراحی میکنند و محصولاتشان را در پس این ویترین به نمایش میگذارند، بنابراین آگاهی از میزان بودجه در نظر گرفته شده هنگام طراحی ضرورت دارد تا طراح بتواند برای افرادی که کاتالوگهای ویژهتری نیاز دارند، زمان بیشتری را در نظر داشته باشد.
منبع
0 دیدگاه